Forum Renault Clio

SERDECZNIE WITAMY NA FORUM PRZYJAZNYM WSZYSTKIM ŚRODOWISKOM MIŁOŚNIKÓW SAMOCHODÓW W INTERNECIE I POZA NIM
Dzisiaj jest 2018-10-16, 05:16

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
Post: 2017-10-26, 16:37 
Offline
Supérieur
Supérieur
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-09, 23:37
Posty: 1788
Wiek: 56
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza2
Pojemność silnika: 1500
Typ silnika: K9K
Rodzaj paliwa: diesel
Województwo: śląskie
Podziękował: 302
Otrzymał: 179
Dlaczego biegi nie wchodzą?


Przyczyn usterki może być kilka: od prozaicznego problemu z mechanizmem po zniszczone elementy sprzęgła lub niesprawny synchronizator.
Są auta, w których skrzynia z definicji („fabrycznie”) chodzi idealnie, są i takie, w których zmiana biegów przypomina mieszanie chochlą w garnku z gęstą zupą. Można próbować regulacji do woli, wymieniać podzespoły, a i tak nic to nie da. Precyzja zmiany biegów to więc jedno – może być przeciętna – a usterki mechaniki, powodujące haczenie biegów lub brak możliwości przełączania, to drugie. Sprawdzamy jak odróżnić skrzynię z założenia mało precyzyjną od takiej, w której zwyczajnie coś się popsuło. Podpowiadamy też, gdzie najczęściej leży problem.
Jeśli chodzi o rozpoznanie sytuacji, w której doszło do uszkodzenia lub zużycia któregoś z elementów przeniesienia napędu, to łatwiej mają osoby, które danym autem poruszają się przez jakiś czas i są w stanie zaobserwować zmiany w działaniu sprzęgła/lewarka. Niekiedy jest to proces rozłożony w czasie, a bywa i tak, że skrzynia przestaje przełączać z dnia na dzień.
Trudniej mają ci, którzy oglądają lub kupili nieznany samochód i nie wiedzą, czy dziwna praca przekładni to kwestia jej zużycia, czy tego, że ten typ po prostu tak ma. Rada? Porównać ze sobą – o ile to możliwe – kilka egzemplarzy tego samego modelu. Nawet krótka przejażdżka może w tym wypadku dać wyobrażenie o tym, jak powinna (lub nie...) działać konkretna skrzynia.
Co zrobić w sytuacji, gdy biegi zaczynają wchodzić coraz trudniej, haczą lub wręcz zgrzytają? Cóż, z reguły mamy wówczas do czynienia z usterką. Oczywiście, zdarzają się i takie historie, że komuś dywanik zwinął się na tyle niefortunnie, że ... częściowo blokuje pedał sprzęgła, ale w tym miejscu zajmiemy się jednak typowymi awariami/zużyciem.

Problemy z przełączaniem biegów najczęściej są spowodowane niesprawnością któregoś z następujących elementów: sprzęgła (i jego osprzętu), zewnętrznego lub wewnętrznego mechanizmu zmiany przełożeń (linki, wybierak), synchronizatorów oraz poduszek skrzyni. Negatywny wpływ na działanie przekładni mają też uszkodzone łożyska główne – jednym z częstych objawów jest „luźne latanie” lewarka podczas zmian obciążenia (przyśpieszanie/hamowanie silnikiem).
Duży wpływ na płynność działania skrzyni (lub jej brak!) ma też ilość oraz jakość oleju, którym została zlana. Większość producentów nie przewiduje w przypadku przekładni ręcznych okresowej wymiany, ale praktyka pokazuje, że to błąd. Olej z czasem traci swoje właściwości, pojawiają się wycieki (np. spod uszczelniacza wału) – długotrwała jazda ze zbyt niskim poziomem oleju będzie powodowała m.in. problemy z przełączaniem i szybsze zużycie podzespołów.

Niewłaściwy olej, za niski poziom
Olej w skrzyni biegów ma ogromny wpływ na sposób i płynność przełączania. Problemy pojawiają się, gdy środka smarnego jest za mało (uwaga: nawet niewielki, niewidoczny wyciek może z czasem być groźny) albo został on źle dobrany (np. olej jest zbyt „gęsty”). Duży wyciek po podniesieniu samochodu i ewentualnym ściągnięciu dolnych osłon zauważy nawet laik, ale często jest tak, że jednoznaczna diagnozę może postawić dopiero mechanik. Jeżeli poziom oleju spadnie tak nisko, że przełączanie biegów przestanie być możliwe, lepiej nie siłować się z lewarkiem, tylko wezwać lawetę. Uwaga: jeśli skrzynia wykazuje lekki opór „na zimno”, a po rozgrzaniu oleju działa płynnie, to nie musi to świadczyć o awarii.

Sprzęgło i elementy
Sprzęgło się zużywa tym szybciej, im więcej jeździsz po mieście. Większość nowych aut ma na pokładzie sprzęgło z układem kompensacji, dzięki któremu nawet wówczas, gdy dojdzie do zużycia okładzin ciernych, skok pedału powinien być podobny. Jeżeli sprzęgło „bierze” wysoko, ślizga się, biegi wchodzą z oporem, to zapewne najwyższy czas na wymianę. Należy wymienić komplet, tzn. tarczę, docisk i – jeśli występuje – koło zamachowe. Warto też skontrolować wysprzęglik.

Poduszki skrzyni
Poduszki odpowiadają m.in. za tłumienie drgań emitowanych przez układ przeniesienia napędu. Gdy któraś z nich zostanie uszkodzona, pojawia się problem z przełączaniem biegów, czemu często towarzyszą niepokojące dźwięki (uwaga: podobny objaw może dawać zużyte kolo zamachowe). Uszkodzenie poduszki może objawiać się utrudniona zmianą biegów w ... zakręcie. Wymiana poduszek bywa kosztowna, bo do niektórych z nich trudno się dostać.

Synchronizatory
Synchronizator to – w uproszczeniu – metalowy pierścień wyrównujący prędkości obrotowe wałka głównego i koła zębatego danego biegu. Z reguły jest dość trwały, ale jego wytrzymałość skraca agresywny styl jazdy. Efekt to zgrzytanie przy przełączaniu i (lub) wyskakiwanie biegu. Uwaga: nie wszystkie skrzynie mają zsynchronizowany bieg wsteczny.

Mechanizmy zmiany
Należy rozróżnić zewnętrzny i wewnętrzny mechanizm zmiany przełożeń. Niedomagania nieco częściej dotyczą tego pierwszego: wyciągają lub zacierają się linki/cięgna, wyrabiają się wybieraki – zwłaszcza gdy ktoś podczas zmiany biegów zbyt mocno szarpie się z lewarkiem. Oczywiście, gdy skrzynia jest bezpośrednio połączona z lewarkiem (dziś to już rzadkość!), linek ani cięgien nie ma. Uwaga: zdarza się, że np. zimą woda dostaje się pod pancerz i unieruchamia linki. Gdy temperatura wzrośnie, skrzynia się „odblokowuje”. Jeśli chodzi o wewnętrzny mechanizm, to wyróżniamy m.in. przesuwki oraz widełki. Uwaga: w zależności od typu, wybierak może znajdować się również wewnątrz skrzyni biegów.

Podsumowanie
Diagnoza to podstawa. A ponieważ przeciętny kierowca może co najwyżej stwierdzić, że coś blokuje pedał sprzęgła lub zgrzyta przy zmianie biegów, to ostateczną diagnozę lepiej zostawić warsztatowi. Zignorowanie objawów lub postawienie błędnej diagnozy może w przypadku nawet błahej usterki pociągnąć za sobą wielotysięczne wydatki.


- źródło: AŚ


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Hosted by Virtual-World
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group