Forum Renault Clio

SERDECZNIE WITAMY NA FORUM PRZYJAZNYM WSZYSTKIM ŚRODOWISKOM MIŁOŚNIKÓW SAMOCHODÓW W INTERNECIE I POZA NIM
Dzisiaj jest 2018-10-15, 10:11

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
Post: 2017-09-19, 14:05 
Offline
Supérieur
Supérieur
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-09, 23:37
Posty: 1788
Wiek: 56
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza2
Pojemność silnika: 1500
Typ silnika: K9K
Rodzaj paliwa: diesel
Województwo: śląskie
Podziękował: 302
Otrzymał: 179
Zadbaj o filtr cząstek stałych


Wymiana filtra DPF może kosztować kilka tysięcy zł, jego regeneracja – kilkaset. Wydatków można jednak uniknąć, a przynajmniej odłożyć je w czasie.
DPF jest gęstym sitem, które wyłapuje rakotwórcze cząstki sadzy zawarte w spalinach. To dzięki ich stosowaniu diesle przestały tak dymić jak kiedyś. Teoretycznie taki filtr powinien działać niezauważalnie. Tzw. mokre filtry wymagają jedynie pilnowania poziomu specjalnego dodatku do paliwa, w suchych DPF-ach nawet to nie jest konieczne.
Niestety, nie jest tak różowo. Bardzo często filtry cząstek stałych z uwagi na duże nagromadzenie sadzy ulegają zatkaniu. W takiej sytuacji pozostaje kilka wyjść – od wykonania procedury regeneracji w serwisie (za ok. 300 – 500 zł), przez zakup części regenerowanej (ok. 600 zł), po kupno nowego filtra, który może kosztować od 1,5 do ponad 10 tys. zł.
Aby możliwie długo chronić się przed kłopotami, należy przede wszystkim dążyć do ograniczenia emisji sadzy (widocznego dymienia na czarno). Można to uzyskać zarówno odpowiednio eksploatując auto, jak i stosując odpowiednią technikę jazdy.

> Stosuj odpowiedni olej
Używanie zwykłego oleju do diesli na dłuższą metę przyczyni się do uszkodzenia filtra DPF. Aby temu zapobiec, należy stosować produkty, które po spaleniu tworzą niewielkie ilości sadzy (5W30). Można je rozpoznać po oznaczeniach na opakowaniu typu LowSAPS, DPF, Emmision System Protection lub klasie C wg klasyfikacji ACEA.

> Dbaj o stan wtryskiwaczy
Tolerowanie niesprawności wtryskiwaczy jest niekorzystne z wielu powodów, znacznie przyśpieszone zużycie filtra cząstek jest jednym z nich. Niewłaściwe dawkowanie i rozpylenie paliwa w cylindrze powoduje zwiększenie dymienia – innymi słowy podniesie poziom emisji sadzy. A ta szybciej zapcha filtr.

> Nie toleruj uszkodzeń turbo
Jednym z najczęstszych objawów zużycia turbosprężarki jest przedostawanie się oleju silnikowego do układu dolotowego i wydechowego. Jego spalanie wybitnie nie służy trwałości filtra cząstek stałych. W ogóle większość niesprawności układu dolotowego (od prostych nieszczelności na przewodach po awarie turbo) powoduje zwiększenie zadymienia spalin. W razie wykrycia tego typu usterek nie ma co zwlekać z naprawami – objawy same nie ustąpią, a uda się zaoszczędzić nie tylko na naprawie DPF.

> Zwróć uwagę na zawór EGR
W założeniu EGR ma sprzyjać ekologii – w pewnych warunkach kieruje część spalin z powrotem do przewodu dolotowego, co redukuje emisję tlenków azotu. W praktyce zawory recyrkulacji są nietrwałe, blokują się w jednej pozycji. Powoduje to zwiększenie dymienia przez silnik i w konsekwencji przyśpieszone zapchanie filtra cząstek. W razie objawów usterki zawór EGR należy przeczyścić.

> Nie tankuj podejrzanego paliwa
Skład spalin – w tym zawartość sadzy – zależy oczywiście od składu paliwa. W przypadku aut z DPF szczególnie ważne, by spełniało ono wszystkie normy, także te dotyczące dopuszczalnej zawartości siarki. W autach z tzw. mokrym filtrem cząstek (wymagającym stosowania specjalnego dodatku do jego oczyszczania) dobrze jest tankować do pełna – ułatwia to poprawne dozowanie płynu w trakcie regeneracji filtra.

> Wykonaj procedurę oczyszczania spalin
W samochodach z suchym filtrem DPF oczyszczanie filtra dokonuje się poprzez zwiększenie dawek paliwa, co w konsekwencji podnosi temperaturę spalin, które wypalają sadzę. Procedura ta zajmuje trochę czasu i wymaga jazdy z większą prędkością. Jeżeli zostanie ona kilkakrotnie zainicjowana, ale z uwagi na zmianę warunków drogowych nie zostanie doprowadzona do końca, może dojść do zanieczyszczenia filtra w takim stopniu, że w najlepszym razie konieczne będzie jego oczyszczenie w serwisie. W dodatku niespalone, nadmiarowe paliwo rozcieńcza olej silnikowy (nie dotyczy to aut Toyoty i Renault, które posiadają dodatkowy wtryskiwacz zamontowany w DPF).

> Przejedź się trasą szybkiego ruchu
Problemy z filtrem dotykają zwykle aut, które jeżdżą po mieście. Gdy auto regularnie jeździ w trasy, zwykle nie ma problemów z właściwą regeneracją DPF. Dlatego opłaca się po kilku dniach nieprzerwanej jazdy w korkach znaleźć chwilę, by przejechać choćby kilkanaście km drogą szybkiego ruchu i „przedmuchać” (oczyścić) filtr.

> Zadbaj o kondycję silnika
Oczyszczenie czy nawet wymiana filtra cząstek stałych nie wystarczy na długo, gdy ogólna kondycja silnika jest już kiepska. Spalanie oleju, kłopoty z kompresją, rozmaite nieszczelności podnoszą dymienie i błyskawicznie zatykają DPF. Z drugiej strony, w takiej sytuacji w ogóle warto zastanowić się nad opłacalnością dalszej eksploatacji auta.

> Wymieniaj filtr powietrza
Niedrożny filtr ma ograniczony przepływ powietrza, co może powodować problemy z odpowiednim spalaniem. Prowadzi to oczywiście do zwiększenia dymienia. Regularne wymiany filtrów przy każdym przeglądzie, choć nie podnoszą znacząco kosztów użytkowania auta, są mimo to często zaniedbywane.

> Nie przyśpieszaj gwałtownie z niskich obrotów
Gwałtowne, mocne wciśnięcie gazu przy niskich obrotach powoduje krótkotrwałe, ale obfite dymienie – chyba każdy widział starszego diesla, który przy zdecydowanym przyśpieszaniu zostawiał za sobą czarną chmurę. W nowszych autach tej chmury nie widać – właśnie dlatego, że została pochłonięta przez filtr cząstek stałych. Oczywiście ta sadza pozostała w DPF i będzie wymagać wypalenia. Jednak gdy takie nagłe przyśpieszanie zdarza się często – sadzy robi się zbyt dużo.

> Unikaj tuningu
Dzięki stosunkowo przystępnym cenom chiptuning jest dość popularny. Jednak często korekty dawek wtryskiwanego paliwa dobrane są niepoprawnie, a to powoduje kłopoty z poprawnym spalaniem. To kolejny czynnik, który powoduje zwiększone dymienie i zatykanie filtra DPF.


- źródło: Motor


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-09-20, 09:18 
Offline
Expérimenté
Expérimenté
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-15, 08:28
Posty: 623
Wiek: 30
Lokalizacja: Boat
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: 2000
Typ silnika: DW10C@163BHP/340Nm
Rodzaj paliwa: diesel
Województwo: łódzkie
Podziękował: 40
Otrzymał: 39
I tutaj muszę zwrócić uwagę na fakt, że dziennikarze motoru nie są do końca profesjonalistami.
Bogdan61 pisze:
W dodatku niespalone, nadmiarowe paliwo rozcieńcza olej silnikowy (nie dotyczy to aut Toyoty i Renault, które posiadają dodatkowy wtryskiwacz zamontowany w DPF).

Taka sytuacja nie występuje również w fordach mondoe od MR2011 w silniku 2.0 TDCI (HDI) z kodem DW10C, gdzie również mamy piąty wtryskiwacz zrealizowany w nieco innej formie niż w renault, a sam DPF dopala się nawet na światłach w korku i kumaty użytkownik zauwazy procedurę i nie będzie gasił auta.

Bogdan61 pisze:
> Unikaj tuningu
Dzięki stosunkowo przystępnym cenom chiptuning jest dość popularny. Jednak często korekty dawek wtryskiwanego paliwa dobrane są niepoprawnie, a to powoduje kłopoty z poprawnym spalaniem. To kolejny czynnik, który powoduje zwiększone dymienie i zatykanie filtra DPF.


Druga kwestia, również na przykładzie mojego mondeo.
W ECU FORDA (nie wiem jak to jest w Citroenie C5 i peugeocie 508) dla silnika DW10C znajdują się 3 mapy sterowania pracą silnika. Są to wersje 115 koni, 140 i 163 konie. Mapa 163 powoduje, że silnik pracuje duzo lepiej, łagodniej niż w 140. Auto mniej pali, DPF wypala się również zauważalnie rzadziej, co ma znaczący wpływ na trwałość wkładu. Nalezy pamietać, że to, że filtr się wypala, nie oznacza, że oczyszcza się do zera. Po prostu powoli zapełnia się popiołem z wypalania, więc jego pojemność powoli maleje z przebiegiem. ASO twierdzi, że DPF w przypadku mojego mondeo powinien spokojnie wytrzymywać 300tyś km, ale chyba tylko wtedy kiedy auto śmiga po autostradach. Wydaje mi się że 200tyś km to moment, w którym nalezy filtr oczyscić.

_________________
Były:
Escort 1997, SpaceStar 2001, Pug 1007 2006 ,Brava 2008, Fiesta 2009, Octavia tour 2010, Clio 2PH3 2004
Są:
Ford Mondeo (MK IV) 2011 2.0 TDCI 163HP340Nm - Połykacz kilometrów
Ford Fiesta 2017 (MK VII) 1.4PB 96HP125Nm - Miejski [tralala]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-09-22, 19:53 
Offline
MODERATOR
MODERATOR
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-03-24, 10:06
Posty: 1170
Lokalizacja: w toku
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: inna
Typ silnika: 700 KM
Rodzaj paliwa: benzyna
Województwo: śląskie
Podziękował: 59
Otrzymał: 121
Oszustwo producenta polega na tym że nie informuje użytkownika o początku procesu wypalania a to dlatego że na jazdach próbnych włącza się wypalanie. Diesel na trasy benzyna na dojady


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-09-26, 11:10 
Offline
Expérimenté
Expérimenté
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-15, 08:28
Posty: 623
Wiek: 30
Lokalizacja: Boat
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: 2000
Typ silnika: DW10C@163BHP/340Nm
Rodzaj paliwa: diesel
Województwo: łódzkie
Podziękował: 40
Otrzymał: 39
Zazwyczaj kontrolki żadnej nie ma, ale wprawny uzytkownik pozna kiedy zachodzi ten proces. W szczególności w niektórych autach, kiedy praca silnika znacząco się zmienia.

_________________
Były:
Escort 1997, SpaceStar 2001, Pug 1007 2006 ,Brava 2008, Fiesta 2009, Octavia tour 2010, Clio 2PH3 2004
Są:
Ford Mondeo (MK IV) 2011 2.0 TDCI 163HP340Nm - Połykacz kilometrów
Ford Fiesta 2017 (MK VII) 1.4PB 96HP125Nm - Miejski [tralala]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-10-07, 07:40 
Offline
MODERATOR
MODERATOR
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-03-24, 10:06
Posty: 1170
Lokalizacja: w toku
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: inna
Typ silnika: 700 KM
Rodzaj paliwa: benzyna
Województwo: śląskie
Podziękował: 59
Otrzymał: 121
Praca silnika się zmienia ale większośc tego nie zauważa. Raz w miesiącu wyłączyć ESP i dać w rurę a czujnik róznicowy sam odpali wypalanie. Potem troszkę jazdy na IV ce ze stałą predkością i jest ok. Temperatura spalin musi być 600 stopni i rozgrzany silnik.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-10-25, 23:22 
Offline
Supérieur
Supérieur
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-01, 23:17
Posty: 1229
Wiek: 34
Lokalizacja: Wrocław
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Clio1faza2
Pojemność silnika: 1900
Typ silnika: F7P
Rodzaj paliwa: benzyna
Województwo: dolnośląskie
Podziękował: 6
Otrzymał: 69
Najgorzej, jak dpf jest tak zapchany, że różnica ciśnień przed i za nie pozwala odpalić dopalania komputerowo. Wtedy tylko wyciągać i wypalanie na piecu. Ale to jest efekt właśnie jazdy miejskiej, krótkich dystansów i lejących wtrysków - ludzie wtedy biorą się najpierw za dpf bo tego błąd wyskakuje na kompie - na lejący wtrysk błąd nie wystąpi.
A moje stare dTi nie ma dpf - nie ma problemu :D Mały przebieg, dane do dawki pobiera zaledwie z kilku czujników, a zakopci właściwie tylko przy ostrym starcie do 4k obrotów przy zmianie biegu.

Stojąc za starszym dizlem, czuć, że to dizel po spalinach. A przy tych nowych, z egrami, dpfami i euro 6 - wystać się nie da, bo tak w oczy szczypie. Co z tego że nie dymi jak nie idzie przy tych spalinach wytrzymać - na pewno są o wiele zdrowsze :D

Na szczęście ten system jest bardziej dopracowany w renówkach niż w np grupie vw. Nie pamiętam kiedy mieliśmy jakąś renówkę na problemy z egr lub dpf.

_________________
FIAT - Fatalna Imitacja Auta Turystycznego
Broń KBKB - Krótki Bojowy Kij Bambusowy


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-10-26, 11:09 
Offline
Expérimenté
Expérimenté
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-15, 08:28
Posty: 623
Wiek: 30
Lokalizacja: Boat
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: 2000
Typ silnika: DW10C@163BHP/340Nm
Rodzaj paliwa: diesel
Województwo: łódzkie
Podziękował: 40
Otrzymał: 39
Termi, nie przeginaj. Mam DPFa i wcale tak nie śmierdzi. Czuć że dizel, ale nawet podczas doapalania wcale nie ma tragedii. Może to kwestia konstrukcji (suchy filtr), a moze kwestia stanu technicznego. Niemiej jednak ewidentnie spaliny nie są takie straszne. Pojedź sobie za jakimś starszym autem ciężarowym czy autobusem, to sobie pogadamy.

_________________
Były:
Escort 1997, SpaceStar 2001, Pug 1007 2006 ,Brava 2008, Fiesta 2009, Octavia tour 2010, Clio 2PH3 2004
Są:
Ford Mondeo (MK IV) 2011 2.0 TDCI 163HP340Nm - Połykacz kilometrów
Ford Fiesta 2017 (MK VII) 1.4PB 96HP125Nm - Miejski [tralala]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-10-26, 22:32 
Offline
Supérieur
Supérieur
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-01, 23:17
Posty: 1229
Wiek: 34
Lokalizacja: Wrocław
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Clio1faza2
Pojemność silnika: 1900
Typ silnika: F7P
Rodzaj paliwa: benzyna
Województwo: dolnośląskie
Podziękował: 6
Otrzymał: 69
xlar pisze:
Termi, nie przeginaj. Mam DPFa i wcale tak nie śmierdzi. Czuć że dizel, ale nawet podczas doapalania wcale nie ma tragedii. Może to kwestia konstrukcji (suchy filtr), a moze kwestia stanu technicznego. Niemiej jednak ewidentnie spaliny nie są takie straszne. Pojedź sobie za jakimś starszym autem ciężarowym czy autobusem, to sobie pogadamy.


Przecież naprawiam takie auta to wiem.
Zamknij się na hali ze starym (ale sprawnym) dizlem a euro 5. Przy tym drugim nie idzie wyrobić, ten pierwszy da się wytrzymać (pomijając, że nie powinniśmy się na hali zamykać z odpalonym jakimkolwiek autem).

_________________
FIAT - Fatalna Imitacja Auta Turystycznego
Broń KBKB - Krótki Bojowy Kij Bambusowy


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-10-27, 06:21 
Offline
Expérimenté
Expérimenté

Rejestracja: 2015-09-24, 21:59
Posty: 678
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: inna
Rodzaj paliwa: inne
Województwo: kujawsko-pomorskie
Podziękował: 123
Otrzymał: 129
Najlepsze Euro miał wóz w wojsku PRWB OSA jak odpalił w garażu, to wszyscy uciekali z niego ;). Nie szło wystać, bo gryzło w oczy, dusiło, a podczas wychodzenia rękami ściany się trzeba było trzymać, bo norma Euro zasłaniała wyjście :P i nie wiem dlaczego, ale wszystkim się to podobało, zwłaszcza z rana w zimę.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-11-07, 22:28 
Offline
Supérieur
Supérieur
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-01, 23:17
Posty: 1229
Wiek: 34
Lokalizacja: Wrocław
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Clio1faza2
Pojemność silnika: 1900
Typ silnika: F7P
Rodzaj paliwa: benzyna
Województwo: dolnośląskie
Podziękował: 6
Otrzymał: 69
Bo nikt ich nie zmuszał do wychodzenia na mróz, wychodzili z własnej, nieprzymuszonej woli :D

_________________
FIAT - Fatalna Imitacja Auta Turystycznego
Broń KBKB - Krótki Bojowy Kij Bambusowy


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-11-07, 22:35 
Offline
Expérimenté
Expérimenté

Rejestracja: 2015-09-24, 21:59
Posty: 678
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: inna
Rodzaj paliwa: inne
Województwo: kujawsko-pomorskie
Podziękował: 123
Otrzymał: 129
:D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-11-11, 08:54 
Offline
MODERATOR
MODERATOR
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-03-24, 10:06
Posty: 1170
Lokalizacja: w toku
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: inna
Typ silnika: 700 KM
Rodzaj paliwa: benzyna
Województwo: śląskie
Podziękował: 59
Otrzymał: 121
Pejo pisze:
Najlepsze Euro miał wóz w wojsku PRWB OSA jak odpalił w garażu, to wszyscy uciekali z niego ;). Nie szło wystać, bo gryzło w oczy, dusiło, a podczas wychodzenia rękami ściany się trzeba było trzymać, bo norma Euro zasłaniała wyjście :P i nie wiem dlaczego, ale wszystkim się to podobało, zwłaszcza z rana w zimę.


Sprzęt ma odpalać zawsze i na wszystkim.Tak obrazowo. Czołg Putna jedzie zawsze na wszystkim a Polski sprzęt nie odpali bo za duzo siarki w paliwie .....


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-11-13, 10:36 
Offline
Expérimenté
Expérimenté
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-15, 08:28
Posty: 623
Wiek: 30
Lokalizacja: Boat
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: 2000
Typ silnika: DW10C@163BHP/340Nm
Rodzaj paliwa: diesel
Województwo: łódzkie
Podziękował: 40
Otrzymał: 39
Termi pisze:
Zamknij się na hali ze starym (ale sprawnym) dizlem a euro 5. Przy tym drugim nie idzie wyrobić, ten pierwszy da się wytrzymać (pomijając, że nie powinniśmy się na hali zamykać z odpalonym jakimkolwiek autem).


No własnie - po to jest wentylacja. Wyciągi do spalin, które można podpiąc pod wydech. Poza tym nikt normalnty specjalnie tego nie wdycha. A jak stoję w korku w swoim aucie, a przede mną jest auto bonda (nie ma znaczenia czy ciężarówka, czy osobówka w starym dieslu, czy półdiesel bo już silnikowy jest przepalany w benzynówce), to i tak wolałbym stać tuż za dieslem z DPFem. Jak stoisz na ulicy to zazwyczaj jednak masz jakiś tam przedmuch i spaliny sie przemieszczają.

Odstępstwem od tego problemu jest natomiast łódzka trasa W-Z, gdzie tunel jest zrobiony tak, że nie musi mieć mechanicznej wnetylacji, bo ma mniej niż ileś tam metrów, ale nadal jedziesz w wykopie i otwarta jest tylko góra. Tam w korku utknąc to masakra jest i nie ma znaczenia za czym staniesz. Zawsze zamykam obieg zanim tam wjadę - tak na wszelki.

_________________
Były:
Escort 1997, SpaceStar 2001, Pug 1007 2006 ,Brava 2008, Fiesta 2009, Octavia tour 2010, Clio 2PH3 2004
Są:
Ford Mondeo (MK IV) 2011 2.0 TDCI 163HP340Nm - Połykacz kilometrów
Ford Fiesta 2017 (MK VII) 1.4PB 96HP125Nm - Miejski [tralala]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-12-03, 17:45 
Offline
MODERATOR
MODERATOR
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-03-24, 10:06
Posty: 1170
Lokalizacja: w toku
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: inna
Typ silnika: 700 KM
Rodzaj paliwa: benzyna
Województwo: śląskie
Podziękował: 59
Otrzymał: 121
Ja na motocyklu uciekam od nie rozgrznych diesli bo to masakra.dziś byłem rano na podworku i smród diesla jest porażający. mam Caravelle z webasto i wiem czemu uciekam z parkingu. niby ekologia a Webasto wali jak z komina


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-02-28, 10:30 
Offline
Débutant
Débutant

Rejestracja: 2017-01-15, 12:13
Posty: 43
Płeć: Nie określono
Samochód: Clio2faza1
Pojemność silnika: 1200
Typ silnika: B
Rodzaj paliwa: benzyna
Województwo: mazowieckie
Podziękował: 0
Otrzymał: 0
Też nie mogę wdychać spalin z silnika Diesla. Zaraz głowa mnie po tym zaczyna boleć. Niemcy chcą zakazać jazdy po mieście autem z silnikamie Diesel.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Hosted by Virtual-World
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group