Forum Renault Clio

SERDECZNIE WITAMY NA FORUM PRZYJAZNYM WSZYSTKIM ŚRODOWISKOM MIŁOŚNIKÓW SAMOCHODÓW W INTERNECIE I POZA NIM
Dzisiaj jest 2018-10-15, 09:45

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
Post: 2017-04-19, 22:43 
Offline
Supérieur
Supérieur
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-09, 23:37
Posty: 1788
Wiek: 56
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza2
Pojemność silnika: 1500
Typ silnika: K9K
Rodzaj paliwa: diesel
Województwo: śląskie
Podziękował: 302
Otrzymał: 179
Sprężyny zawieszenia

Zaskakująco często powodem złego zachowania auta na drodze okazuje się pęknięcie sprężyny zawieszenia. Jak rozpoznać ten rodzaj awarii?

Zawieszenia większości samochodów wykorzystują sprężyny, na których w czterech punktach osadzone jest nadwozie. Sprawiające wrażenie solidnych metalowe spirale w rzeczywistości są dość podatne na uszkodzenia. Należą one do niewielu elementów samochodu, które pracują nieustannie od momentu zamontowania, nawet gdy auto nie porusza się.
Materiał, z którego wykonane są sprężyny ma określoną wytrzymałość. Gdy ta osiągnie maksymalną wartość, spirala pęka. Najczęściej dzieje się to w momencie silnego obciążenia, np. przy przeładowaniu samochodu czy wjechaniu w dziurę. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy sprężyna pęka podczas postoju auta.
Odłamanie większego fragmentu sprężyny zawieszenia jest najczęściej dostrzegane od razu. W takim przypadku auto przechyla się na jedną stronę, fragment spirali hałasuje, obcierając o felgę, a w skrajnych przypadkach nawet wbija się w oponę. Zdarza się, że pęknięta sprężyna zsuwa się ze swojego miejsca, tzw. kielicha, uniemożliwiając dalszą jazdę.
Jednak większość awarii sprężyn dotyczy odłamania małego fragmentu. Wtedy objawy nie są oczywiste, a przez wielu kierowców, a czasem nawet mechaników, mylone z innymi usterkami. Co ciekawe, brak końcowego fragmentu sprężyny jest często niezauważany podczas badania technicznego pojazdu. Gdy odłamuje się niewielki fragment tylnej sprężyny, spada on często na dno kielicha osadczego. Leżąc tam, w zależności od ułożenia, wydaje nieregularne metaliczne odgłosy. Usterka przedniej spirali często objawia się odgłosem „brzdęknięcia” podczas skręcania kół. Także ściąganie samochodu podczas jazdy często spowodowane jest usterką sprężyny.
Sprężyny należy wymieniać parami na jednaj osi. Parametry (np. sztywność czy wysokość) spirali różnią się często w ramach jednego modelu auta. Zależą m.in. od rodzaju silnika, wersji wyposażenia czy nawet pakietu stylistycznego. Dlatego powinny być kupowane nowe.

Jak rozpoznać, że w samochodzie pękła sprężyna
Pęknięcie sprężyny często pozostaje niezauważone nawet na badaniu technicznym. Jakie objawy mogą świadczyć o pęknięciu sprężyny?

> Nieregularne brzęczenie w podwoziu – typowy odgłos gdy ułamana część leży w kielichu i brzęczy na nierównościach. W takiej sytuacji brzęczenie okresowo może zanikać.
> Stuki przy skręcaniu kół – głuche dźwięki podczas skręcania kół to odgłos przeskakiwania ułamanej przedniej sprężyny w kielichu kolumny McPhersona.
> Ściąganie podczas jazdy – brak fragmentu sprężyny często powoduje ściąganie podczas jazdy na wprost.
> Nierówna wysokość auta – pękniętą sprężynę można poznać, mierząc odległość od krawędzi błotnika do podłoża. W sprawnym aucie powinna być taka sama po obu stronach osi.


- źródło: Motor


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-04-21, 18:29 
Offline
MODERATOR
MODERATOR
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-03-24, 10:06
Posty: 1170
Lokalizacja: w toku
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: inna
Typ silnika: 700 KM
Rodzaj paliwa: benzyna
Województwo: śląskie
Podziękował: 59
Otrzymał: 121
Zararte łożysko na Mc phersonie też imituje objawy walniętej spreżyny


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-09-06, 12:29 
Offline
Débutant
Débutant

Rejestracja: 2014-09-02, 20:52
Posty: 33
Lokalizacja: wlkp
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Clio2faza1
Pojemność silnika: 1900
Typ silnika: dTi
Rodzaj paliwa: diesel
Województwo: wielkopolskie
Podziękował: 10
Otrzymał: 4
Dwa razy pękła mi sprężyna w samochodach i to przy mojej obecności. Łatwo to usłyszeć. Pierwszy raz walneła mi w połowie swojej wysokości w Fordzie Fiesta jak miałem do samochodu wsiadać, huk był spory. Okazało się że nie szło prawie jechać. Musiałem wymienić. Niedawno pękła mi sprężyna z przodu w Clio, dosłownie kilka cm zwoju przedniej sprężyny. Można jechać, minimalnie ściąga, prawie nie wyczuwalnie. Na przeglądzie mimo świecenia latarką pan nie wykrył tej usterki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2017-09-23, 15:03 
Offline
Expert
Expert
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-12-12, 00:40
Posty: 252
Lokalizacja: Sosnowiec
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Clio2faza4
Pojemność silnika: 1500
Rodzaj paliwa: diesel
Województwo: śląskie
Podziękował: 6
Otrzymał: 20
Pękające sprężyny w Clio to norma, sam przerobiłem. Sprężyna z przodu prawa poszła w połowie, ciężko było nawet skręcać, bo strzelało niemiłosiernie. Przy wymianie okazało się, że druga sprężyna też była pęknięta, ale w górnej części. Raz zgubiłem kawałek tylnej sprężyny hamując tuż przed wjazdem na plac przed domem. Odpadła, przetoczyła się po ulicy i dogoniła mnie jak się zatrzymałem. Najczęściej pęka kawałek górnego zwoju ok 2-3 cm i może to być całkowicie niezauważalne, bo nie wpływa na jazdę.
Często jeżeli zleca się wymianę sprężyn "fachowcowi" to kupuje najtańsze, a one są bardziej miękkie, przeznaczone do najsłabszych wersji silnikowych.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Hosted by Virtual-World
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group