Forum Renault Clio

SERDECZNIE WITAMY NA FORUM PRZYJAZNYM WSZYSTKIM ŚRODOWISKOM MIŁOŚNIKÓW SAMOCHODÓW W INTERNECIE I POZA NIM
Dzisiaj jest 2018-12-15, 03:08

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
Post: 2014-04-02, 23:02 
Offline
Supérieur
Supérieur
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-01, 23:17
Posty: 1229
Wiek: 34
Lokalizacja: Wrocław
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Clio1faza2
Pojemność silnika: 1900
Typ silnika: F7P
Rodzaj paliwa: benzyna
Województwo: dolnośląskie
Podziękował: 6
Otrzymał: 69
Kolejny mój poradnik z serii udoskonalania swojej Clio jedyneczki ;)

Może nie mam jakiś specjalnych zdjęć wykonywanych specjalnie pod ten poradnik, tak jak to było w przypadku poradnika dotyczącego montażu świateł do jazdy dziennej ale spróbuję ze zdjęciami poglądowymi i logicznym wytłumaczeniem.

Co potrzebujemy:
- Elektryczne lusterka
- Joystick do sterowania montowany w kieszeni drzwi kierowcy - uwaga, trzeba mieć elektryczne szyby lub boczki z wersji z elektrycznymi szybami - wtedy wyjmujemy zaślepkę i wkładamy joystick.
- wtyczki, wtyczka do joysticka, wtyczka do prawego lusterka i lewego lusterka.

Czyli dużo nie potrzebujemy, bo tylko lusterek, joysticka i trzech wtyczek.


Problem jest taki, że wtyczki dostajemy osobno, a nie z wiązką, tak jak to jest w przypadku el. szyb. Tu już trzeba wiedzieć co i jak i do czego podłączyć co przeraża osoby nawet trochę znające się na elektryce, dlatego stworzyłem schemat elektryczny lusterek do clio 1:

http://www.klubrenaultclio.pl/viewtopic.php?p=416#416


Od czego zacząć - trzeba zdjąć tapicerkę drzwi.
Zdejmujemy tapicerkę z drzwi kierowcy i pasażera.


Co najpierw trzeba zrobić - chyba najbardziej prostą rzecz, czyli wymianę samych lusterek.
Zdejmujemy plastikową osłonę i mamy trzy śruby torx do odkręcenia. Odkręcamy i zdejmujemy ten plastik. Pod nim znajdują się dwie nakrętki 10tki. Pod zaślepką zaznaczoną na zdjęciu jest trzecia. Te trzy nakrętki trzymają lusterko. Odkręcamy je, trzymając lusterko aby nie spadło (lusterka manualne możemy oczywiście później sprzedać)
Obrazek

Co dalej... należy poprowadzić instalację elektryczną.
Jako że mamy tylko wtyczki, to musimy lutować kable. Dodatkowe kable aby przeciągnąć w drzwiach należy dokupić jeśli się nie ma. Grubość kabli ma znaczenie. Dajemy kable grubości co najmniej takiej, jakie są we wtyczkach które otrzymaliśmy - o ile dobrze pamiętam to przekrój miedzi w nich ma 0,5 mm i takie wystarczą. Mogą być grubsze ale nie mogą być cieńsze! Kable głośnikowe się nie nadają (jeśli już mamy używać kabli głośnikowych aby je zużyć to jedynie do sterowania przekaźnikami).


Teraz trzeba pomyśleć jak zrobić przejście między drzwiami kierowcy i budą oraz budą i drzwiami pasażera. Ale to będą tylko trzy kable. Dla osób zaawansowanych elektrycznie polecam sprawdzić piny we wtyczce i gnieździe drzwi, które są nieużywane. A takie są.

(Np jedna wtyczka idąca do zamka ma dwa piny a do niczego nie służy, jeden z nich to masa, drugi wychodzi za wtyczkę więc mamy już jeden pin. Jeśli nie planujemy mieć głośników a instalacja w drzwiach jest to mamy kolejne dwa. Czyli tyle ile trzeba. )

Jeśli nie ma takich pinów, lub nie potrafimy ich zlokalizować to trzeba zrobić dziurę w gumie od wtyczki drzwi i jakoś bokiem puścić. Tyle że gniazdo w słupku karoserii jest plastikowe i tu już nie ma jak puścić kabli, więc też trzeba by rozwiercić... i przeciągnąć tamtędy kable. Niestety minus tej opcji jest taki, że jeśli kiedykolwiek będą drzwi zdejmowane (np w celu wymiany tulejek i bolców drzwi) trzeba będzie kable ciąć...
Bardziej polecam jednak zakup wtyczek i gniazd drzwi (lecz to towar deficytowy). i sztukować piny.

Z drzwi kierowcy na zewnątrz wychodzą jedynie 4 kable. Są to trzy kable idące do lusterka pasażera oraz jeden, w którym idzie plus do grzania lusterek pochodzący z ogrzewania tylnej szyby (lub osobnym przełącznikiem, zależy jak wolimy).
Jeśli chcemy się podłączyć pod grzanie tylnej szyby, to musimy szukać w wiązce idącej wzdłuż progu od strony pasażera, o ile dobrze pamiętam jest to gruby, szary kabel (trzeba potwierdzić miernikiem!).

Lusterka standardowo są podłączone pod stały plus. Jest to dla mnie rozwiązanie dość bezsensowne. Tym bardziej, gdy zakładamy lusterka od nowa to nie ma sensu się w to bawić, podłączamy się do zasilania elektrycznych szyb. Instalacja wytrzymuje nawet bez zmiany bezpiecznika.

Masę również bierzemy z kabla masowego w wiązce drzwi.

W drzwiach pasażera podłączamy tylko trzy kable od sterowania lusterek, które prowadzimy z drzwi kierowcy wg schematu. Ogrzewanie lusterek - jeden kabel od grzania tylnej szyby a masę też bierzemy z drzwi (szukamy w wiązce el. szyb, nie podłączamy do karoserii drzwi).

Którędy przeprowadzić kable w desce rozdzielczej? W sumie obojętnie, byleby nie stykały się z ruchomymi częściami deski, czyli układem kierowniczym i linkami nawiewu. Proponuję zdjąć daszek i puścić kable górą, mocując do fabrycznych wiązek, zawsze tak robię.

Mając schemat elektryczny nie jest to trudne.

Osobom, które nie mają totalnie pojęcia o elektryce nie polecam montażu tego samemu, ponieważ elektryka to nie żarty i drobny błąd może spowodować pożar w aucie.

W razie pytań zawsze udzielam pomocy na PW ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-05, 22:34 
Offline
Avancé
Avancé

Rejestracja: 2014-12-23, 18:15
Posty: 55
Lokalizacja: Planeta Ziemia
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza3
Pojemność silnika: 1200
Typ silnika: 1.2 16V D4F
Rodzaj paliwa: LPG
Województwo: podlaskie
Podziękował: 16
Otrzymał: 0
Cześć Termi,

Na początek dzięki za podzielenie się poradnikiem.
Zamierzam zrobić to samo w swojej thalli I, początkowo chciałem jedynie wkleić maty podgrzewające, ale widzę, że są w sprzedaży całe elektryczne lustra z obudową (tanio), w związku z czym:
1. czy oceniając z perspektywy czasu wszystko dalej działa?
2, czy gra warta świeczki, tzn. czy nakład pracy był tego wart?
3, za Chiny ludowe nie mogę znaleźć fotek czego szukać w dzwiać i gdzie się podłączyć -czy masz może jeszcze jakieś foty? Podejerzewam, że w moim aucie z '06 chyba dużej zmiany nie będzie....

Pozdrawiam.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-06, 09:53 
Offline
Supérieur
Supérieur
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-09, 23:37
Posty: 1824
Wiek: 57
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza2
Pojemność silnika: 1500
Typ silnika: K9K
Rodzaj paliwa: diesel
Województwo: śląskie
Podziękował: 329
Otrzymał: 202
Jaćwing czy po wyciągnięciu wkładu od lusterka bocznego masz w obudowie przewody :?:

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-06, 12:08 
Offline
Avancé
Avancé

Rejestracja: 2014-12-23, 18:15
Posty: 55
Lokalizacja: Planeta Ziemia
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza3
Pojemność silnika: 1200
Typ silnika: 1.2 16V D4F
Rodzaj paliwa: LPG
Województwo: podlaskie
Podziękował: 16
Otrzymał: 0
Hej Bogdan,

Czy to są lusterka elektrycznie ustawiane? Ja u siebie mam bez elektryki, więc chyba nie będę miał? Waham ze ściągnięciem szkieł luster żeby ich nie połamać i plastyków, a nie mam garażu więc nie mam nawet jak ich podgrzać suszarką czy coś....dlatego chciałem najpierw ustalić, ile to będzie roboty, czy w ogóle gra warta świeczki jeżeli nie mam przewodów w drzwiach...

Druga opcja to zamiast doklejania mat to zakupić całe lusterka już z elektryką i podgrzewaniem, wtedy pozostaje przełożenie, i potem najgorsze, czyli połączenie elektryki...

Miałbyś może fotki połaczeń w drzwiach lub cokolwiek innego co by naświetlało sprawę co gdzie idzie i gdzie się elektrycznie podłączyć?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-06, 21:30 
Offline
Supérieur
Supérieur
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-09, 23:37
Posty: 1824
Wiek: 57
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza2
Pojemność silnika: 1500
Typ silnika: K9K
Rodzaj paliwa: diesel
Województwo: śląskie
Podziękował: 329
Otrzymał: 202
Jaćwing pisze:
Miałbyś może fotki połaczeń w drzwiach lub cokolwiek innego co by naświetlało sprawę co gdzie idzie i gdzie się elektrycznie podłączyć?

Taką fotkę znalazłem.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-06, 21:45 
Offline
Avancé
Avancé

Rejestracja: 2014-12-23, 18:15
Posty: 55
Lokalizacja: Planeta Ziemia
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza3
Pojemność silnika: 1200
Typ silnika: 1.2 16V D4F
Rodzaj paliwa: LPG
Województwo: podlaskie
Podziękował: 16
Otrzymał: 0
Dzieki, Bogdan - zawsze jakiś początek...
Widzę, że chyba fabryczne el. regulowane lusterka - czy sam zakładałeś? A wtyczka na 7 bolców? Wiązka od lusterka idzie w dół w kier. czerwonej wtyczki (przycisk szyb).
A miąłbyś może drugą stronę? Tam chyba siedzi moduł sterowania lusterkami obok przycisków szyb?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-06, 22:14 
Offline
Supérieur
Supérieur
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-09, 23:37
Posty: 1824
Wiek: 57
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza2
Pojemność silnika: 1500
Typ silnika: K9K
Rodzaj paliwa: diesel
Województwo: śląskie
Podziękował: 329
Otrzymał: 202
Mam fabrycznie zamontowane sterowanie i podgrzewanie lusterek (sam nic nie zakładałem (fotka była z netu).

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-07, 17:07 
Offline
Expérimenté
Expérimenté

Rejestracja: 2015-09-24, 21:59
Posty: 706
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: inna
Rodzaj paliwa: inne
Województwo: kujawsko-pomorskie
Podziękował: 133
Otrzymał: 156
Tam nie ma modułu tylko sama wtyczka jest do przełącznika sterowania lusterkami a wiązka idzie wprost w gumowy peszel drzwi i leci do modułu komfortu (UCH).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-07, 22:26 
Offline
Avancé
Avancé

Rejestracja: 2014-12-23, 18:15
Posty: 55
Lokalizacja: Planeta Ziemia
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza3
Pojemność silnika: 1200
Typ silnika: 1.2 16V D4F
Rodzaj paliwa: LPG
Województwo: podlaskie
Podziękował: 16
Otrzymał: 0
Hej Pejo,
Dzięki. Rozumiem, bez modułu, sam przełącznik - czyli gdy zdejmę drzwi to powinna gdzieś tam czekać sobie wtyczka? A dalej, od przełącznika wystarczy tylko pociągnąć całą wiązkę do wtyczki lusterka? Cz
No i do podgrzewania? Będzie tam przewód czy wtyczka już w drzwiach?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-08, 09:57 
Offline
Supérieur
Supérieur
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2014-04-09, 23:37
Posty: 1824
Wiek: 57
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza2
Pojemność silnika: 1500
Typ silnika: K9K
Rodzaj paliwa: diesel
Województwo: śląskie
Podziękował: 329
Otrzymał: 202
Jaćwing pisze:
Będzie tam przewód czy wtyczka już w drzwiach?

Masz elektryczne szyby, więc powinien być.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-08, 16:01 
Offline
Expérimenté
Expérimenté

Rejestracja: 2015-09-24, 21:59
Posty: 706
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: inna
Rodzaj paliwa: inne
Województwo: kujawsko-pomorskie
Podziękował: 133
Otrzymał: 156
Dokładnie tak jak mówi Bogdan. Wtyczka tam będzie ze względów logistycznych na linii produkcyjnej- jedna wiązka plus dodatki w postaci el. lusterek, szyb w zależności od wersji auta wybranej przez kupującego. Pytanie tylko czy kolegi moduł komfortu ma możliwość ich obsługi bo z tym różnie bywało. O ile się nie mylę były to modułu z końcówką w kodzie N3 wzwyż. Ja mam N4 i u mnie jest wiązka taka jak na zdjęciu z opisem.

Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 110.34 KiB | Przeglądany 3634 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-08, 22:44 
Offline
Avancé
Avancé

Rejestracja: 2014-12-23, 18:15
Posty: 55
Lokalizacja: Planeta Ziemia
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza3
Pojemność silnika: 1200
Typ silnika: 1.2 16V D4F
Rodzaj paliwa: LPG
Województwo: podlaskie
Podziękował: 16
Otrzymał: 0
Pejo, wielkie dzięki za fotę i info - tego właśnie potrzebowałem...

UCH (Unite Centrale Habitacle) - on chyba mieszka gdzieś w okolicach puszki z bezpiecznikami, dojście od dołu? Czy ten klient czasem nie odpowiada za automatyczną blokadę drzwi (bo mam problem z wyładowaniem akumulatora przy właczonej opcji auto blokowania)? Może bym sobie go wymienił, jeżeli nie kosztuje fortuny... mam nadzieję, że prosta wymiana bez programowania, itp?


Ostatnio zmieniony 2018-10-09, 06:08 przez Jaćwing, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-09, 05:30 
Offline
Expérimenté
Expérimenté

Rejestracja: 2015-09-24, 21:59
Posty: 706
Płeć: Mężczyzna
Samochód: inny
Pojemność silnika: inna
Rodzaj paliwa: inne
Województwo: kujawsko-pomorskie
Podziękował: 133
Otrzymał: 156
Tak za zamykanie drzwi również odpowiada. Mieści się on w kabinie pod deską rozdzielcza po lewej stronie. Trzeba głęboko zanurkować pod nią, aby go zobaczyć. Co do tego nie programowania to podchodził bym z rezerwą, ponieważ może się ono okazać koniecznością.

Załącznik:
Komentarz: UCH
1.jpg
1.jpg [ 122.41 KiB | Przeglądany 3567 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-09, 21:02 
Offline
Avancé
Avancé

Rejestracja: 2014-12-23, 18:15
Posty: 55
Lokalizacja: Planeta Ziemia
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza3
Pojemność silnika: 1200
Typ silnika: 1.2 16V D4F
Rodzaj paliwa: LPG
Województwo: podlaskie
Podziękował: 16
Otrzymał: 0
Pejo, dzięki za fotkę UCH. gdzieś indziej wyczytałem o UCH, że niestety wymaga przeprogramowania:

"The UCH (Unite Centrale Habitacle) is an electronic control module that is fitted to many late model Renaults (early 2000's onwards). It is responsible for controlling many of the non-engine related functions of the car, such as central locking, electric windows, and even some of the lights (e.g. indicators).
A brand new UCH is supplied with a blank memory. This must be coded (using the Renault Clip computer) to match the serial number of the ECU and key/card before it will work with the car. The memory can only be written once, so a used UCH cannot be taken from a donor vehicle to be used in another unless the ECU and keyfobs/cards are also transferred. "


U siebie niestety nie miałem dojścia do naklejki z numerem od dołu, a nie chciałem się bawić w wyciąganie w obawie, że coś urwę, połamię, itp, więc rozkręciłem drzwi kierowcy i... niestety, nie znalazłem ani wtyczki do lusterka, ani do sterowania lusterkiem... "[tralala] total" (jak mawiają Rumuni). :-(((


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2018-10-11, 23:12 
Offline
Avancé
Avancé

Rejestracja: 2014-12-23, 18:15
Posty: 55
Lokalizacja: Planeta Ziemia
Płeć: Mężczyzna
Samochód: Thalia1faza3
Pojemność silnika: 1200
Typ silnika: 1.2 16V D4F
Rodzaj paliwa: LPG
Województwo: podlaskie
Podziękował: 16
Otrzymał: 0
Dziś zerknąłem do wtyczki do drzwi oraz od strony kierowcy - wiązka jest niezbyt duża, ma tylko 9 żyłek.
To chyba zbyt mało by wychodziło sterowanie lusterkiem i podgrzewaniem z modułu sterowania?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Hosted by Virtual-World
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group